Chiazaad maakt opmars

chiazaadChiazaad is het buzzwoord van 2013 als het gaat om superfoods die je in de winkel of online kan kopen. Chiazaad staat bekend als een geweldige bron van allerlei gezonde voedingsstoffen zoals omega 3 vetten en vezels en gelukkig is het ook nog eens heel makkelijk aan je dagelijkse dieet toe te voegen.

Oorsprong

Voordat we verder ingaan op de gezondheidsvoordelen van chiazaad eerst even iets over de achtergrond ervan. De zaadjes komen van een bloeiende plant die veel groeit in Mexico en Guatamala, en volgens de overlevering was het een belangrijke voedingsbron voor de Azteken. In de landen waar chiazaad voorkomt is het altijd al bekend geweest, maar in de rest van de wereld niet. Totdat ongeveer 30 jaar geleden een Amerikaanse onderzoeker chia begon te bestuderen met als doel dat boeren dit gewas zouden kunnen verbouwen.

Het onderzoekswerk begon in 1991 en sindsdien is men ervan overtuigd dat chiazaad vele voordelen heeft voor onze gezondheid. Er is niet veel officieel onderzoek gedaan, maar er zijn wel veel anekdotes die bewijs leveren dat chia zaad een positieve invloed heeft op onze gezondheid. Zo zou je e rmeer energie van krijgen, stabiliseert het de bloedspiegel, helpt het bij d evertering en verlaagt het ons cholesterol.

Voedingswaarde Chiazaad

De kleine zaadjes hebben ook nog een een geweldig voordeel als het gaat om voedingswaarde. Er zitten allerlei voedingsstoffen in zoals calcium. Bovendien kan je chiazaad makkelijk eten, gemalen of in z’n geheel. Als je chiazaad koopt zijn zowel de witte en de donkere zaadjes een goede keuze, maar zorg er wel voor dat je goede kwaliteit kiest, zoals het chiazaad van Mevrouw Noot. De rode zaadjes die ook verkrijgbaar zijn zijn bijvoorbeeld nog niet rijp.

Als je het chia zaad in huis hebt, wat doe je er dan mee? De makkelijkste manier is om ze ‘overal’ aan toe te voegen. De zaadjes hebben geen smaak zodat je ze eenvoudig kan toevoegen aan je ontbijt, door de broodmix, door een salade of aan smoothies. Er zijn zelfs mensen die chiazaad over hun ijs strooien als gezonde decoratie. Je kan ze zelfs laten ontkiemen in vochtige watten zodat je het ultieme kiemvoedsel in huis haalt.

Chiazaad in het kort

– helpt om de gezondheidsnadelen van diabetes te verminderen
– boordevol vezels en omega 3 vetzuren
– sterke tanden en botten door de hoge concentratie calcium
– belangrijke bron van proteïne
– vermindert buikvet
– snel een vol gevoel
– verbetert de conditie van je hart

You may also like...