Ik wil stoppen met piekeren

piekerenHeb jij regelmatig last van piekeren en dan niet voor eventjes maar dat je echt lang over dingen nadenkt. Dat bepaalde negatieve gedachten door je hoofd blijven malen en je er echt een tijdje mee bezig bent. Als dat zo is blijf vooral doorlezen.

Dwangmatig piekeren over dingen is erg vervelend. Je doet het in bed, als je loopt te wachten en als je gewoon aan het eten bent. Het begint met iets relatief kleins, bijvoorbeeld omdat je een foutje hebt gemaakt. Maar wat klein is wordt een irrationele gedachten.
Hierdoor blijf je die fout constant in je hoofd herhalen. Vraag jij jezelf af hoe je die fout überhaupt hebt kunnen maken en wat er mis met je is. Je had die fout makkelijk kunnen voorkomen, houd jij jezelf voor.

Een andere oorzaak dat je piekert kan zijn omdat je een bepaalde tegenslag hebt. En niet een grote maar wel een vervelende. En dan vraag jij jezelf af, waarom zoiets jouw (altijd) moet overkomen. Wat er was gebeurd wanneer je die tegenslag niet had gehad, etc.

Dat je er over nadenkt is normaal, ieder mens zal het doen. Alleen de manier van verwerking kan op een betere manier en hoe lang jij erover nadenkt. Is waarschijnlijk ook een stuk meer dan bij een gemiddeld persoon.

Als je piekert dan ben je bijvoorbeeld té kritisch op jezelf, waardoor jij een fout extra groot maakt. Hierdoor wordt je gedachten irrationeel en brand jij jezelf helemaal af.

Wanneer je bij een tegenslag denkt, vervelend! Dat is ook volkomen normaal, je bent geen robot. Alleen als je het te veel op jezelf betrekt, of het heel erg persoonlijk maakt. Dan kan het een probleem worden en sta jij jezelf in de weg.

Nu is de grote vraag: Wat kan ik doen om het piekeren te stoppen?

Laat ik beginnen te zeggen, dat je hersenen het lekker vinden om van hort naar her te springen. Heb je soms niet dat je op het internet iets aan het doen bent. Afgeleid raakt en opeens een half uur later beseft dat je totaal iets anders aan het doen bent?

Zo is het ook met piekeren, in de plaats dat een banner of link een trigger is. Is het een bepaalde gedachten of gebeurtenis. En als jij je hier niet van bewust bent, zal je jij je gedachten laten rollen en dan wordt het moeilijk dat te stoppen.

Als jij het piekeren drastisch wilt verminderen dan is het belangrijk dat jij ziet wanneer je een beginnende pieker gedachte hebt. En als jij je daar bewust van bent, dan kan jij je gedrag aanpassen.

Dit kan zijn door jezelf halt toe te roepen, en in jezelf te zeggen. “Nee ik laat mij niet verleiden, om te gaan piekeren!!!” Maar ook door bijvoorbeeld muziek te luisteren, kan jij jezelf uit die spiraal laten ontsnappen.

You may also like...